Har du tillräckligt bra jord i bilen?

Mät jordpunkten med en multimeter.

Så gott som alla har upplevt störningar i bilen efter man monterat ett separat slutsteg.
Det finns även exempel där slutsteg helt enkelt gått sönder fast de varit ”rätt” kopplade. Framförallt då strömstarka monoblock som driver en eller flera basar.
Oftast beror dessa fenomen av att man helt enkelt har för dålig / felaktig jord. Att man ska skrapa bort färgen för bästa kontakt känner de flesta till. Men det betyder inte automatiskt att man gjort allt rätt. På moderna bilar kan det sitta lister, packningar och hårdplastmaterial mellan de olika karossdelarna.

Hur vet man då?
Man får helt enkelt mäta.
Det behövs bara en helt vanlig multimeter och en kabel som man kan använda som förlängning. Förlängningen behövs om du har batteriet fram och anläggningen bak.
– Starta multimetern och välj impedans-läget. (Ohm)
– Placera den svarta kabeln på batteriets minuspol.
– Placera den röda kabeln på batteriets jordpunkt. Här ska värdet vara väldigt lågt.  Ju närmare 0 Ohm desto bättre jord. Här brukar värdet hamna på runt 0,1 – 0,5 Ohm
– Nu är det dags att mäta slutstegets jordpunkt. Samma metod. Svarta kabeln på batteriets minuspol. Här behövs då eventuellt förlängningskabeln. Tänk på att den ska ha bra kontakt för att kunna mäta korrekt. Helst ska det bli samma värde som innan eller väldigt nära.
Då har du tillräckligt bra jord.
Mäter det inte tillräckligt bra får man helt enkelt testa en annan punkt.
Lycka till!

// Sören Octan Karlsson

2 bilder från när jag mätte upp Sebbes Volvo 240
mäta jordpunkt